Flere enn meg som har oppdaget hvor vanskelig det er å bli bedre kjent i vår alder? Og da tenker jeg spesielt med hensyn til det motsatte kjønn. Man kan jo ikke engang spørre om de vil bli med ut på en kopp kaffe uten at det blir tolket helt feil. Når alt jeg er ute etter er en stimulerende samtale, så blir det oppfattet som et forsøk på scoring.
Da jeg for noen år tilbake begynte på folkehøyskole, hadde jeg bestemt meg for å få en best mulig start, og være utadvendt og sosial og vennlig innstilt til alle de nye menneskene jeg skulle møte. Første dagen traff jeg en fyr og vi snakket hyggelig sammen, men så etter noen dager begynte jeg å få en følelse av at han unngikk meg. Og da jeg helt tilfeldig havnet på tomannshånd med ham, var han temmelig direkte og sa at jeg burde finne meg noen andre å henge sammen med. Jeg ble så overrumplet at jeg først ikke forstod hva han mente, men jeg fant senere ut at han trodde jeg var forelsket i ham. Men det var jeg jo ikke! Jeg prøvde jo bare å være hyggelig! (Stakkars, han var kanskje ikke vant til at jenter snakket til ham?)
Jeg vet at dette er et vanlig dilemma. En gammel venn av meg spurte engang en medstudent om hun ville spise lunsj med ham. Hun avslo med den unnskyldning at hun hadde kjæreste. Den stakkars kameraten min kunne ikke annet enn å klage sin sak til meg: ”Jeg ville jo bare ha litt selskap til matpakka. Jeg var ikke ute etter mer. Kan ikke jenter og gutter utvikle platonske vennskap med hverandre lenger?”
Ja, kan vi ikke det?
La meg oppsummere helt enkelt: Jeg er fullstendig uten en agenda. Jeg er en person som lever i nået. Jeg planlegger ytterst lite. Og når jeg spør folk ut på en kopp kaffe, så mener jeg kaffe. Det er ikke sjekking. Det betyr bare ”Hei, jeg synes du er interessant. Jeg synes vi har en interessant samtale gående her, og jeg har lyst til å fortsette den et annet sted. Kanskje er jeg så heldig at dette er begynnelsen på et vennskap.”
Av og til fører sånt til noe mer, det vet jeg, men det er ikke det jeg planlegger når jeg ber noen med ut til en uformell samtale. Jeg forventer ikke noe. Jeg lover ikke bort noe. Kanskje framstår jeg flørtende, men det er i så fall bare sånn jeg er.
torsdag 8. oktober 2009
lørdag 26. september 2009
Fanfiction
Jeg har oppdaget fanfiction :-) Ikke en helt ny oppdagelse riktignok. Jeg postet min første historie i april. Ta gjerne en titt :-)
http://www.fanfiction.net/u/1876987/
http://www.fanfiction.net/u/1876987/
lørdag 16. august 2008
This is a rebel song, Vladimir
Hørte igjen Sinéad O'Connors "This Is A Rebel Song" her om dagen. Kunne med enkelte små endringer bli riktig så aktuell igjen for tida.
THIS IS A REBEL SONG
I love you, my hard Vladimir
Your rage is like a fist in my womb
Can't you forgive what you think I've done
And love me - I'm your woman
And I desire you, my hard Vladimir
And there is no more natural thing
So why should I not get loving?
Don't be cold, Vladimir
How come you've never said you love me
In all the time you've known me?
How come you never say you're sorry?
And I do
Ah, please talk to me, Vladimir
What good will shutting me out get done
Meanwhile crazies are killing our sons
Oh listen, Vladimir
I've honoured you, hard Vladimir
Now I am calling your heart to my own
Oh, let glorious love be done
Be truthful, Vladimir
How come you've never said you love me
In all the time you've known me?
How come you never say you're sorry?
And I do
I do...
THIS IS A REBEL SONG
I love you, my hard Vladimir
Your rage is like a fist in my womb
Can't you forgive what you think I've done
And love me - I'm your woman
And I desire you, my hard Vladimir
And there is no more natural thing
So why should I not get loving?
Don't be cold, Vladimir
How come you've never said you love me
In all the time you've known me?
How come you never say you're sorry?
And I do
Ah, please talk to me, Vladimir
What good will shutting me out get done
Meanwhile crazies are killing our sons
Oh listen, Vladimir
I've honoured you, hard Vladimir
Now I am calling your heart to my own
Oh, let glorious love be done
Be truthful, Vladimir
How come you've never said you love me
In all the time you've known me?
How come you never say you're sorry?
And I do
I do...
fredag 25. juli 2008
Hvorfor fotballspillere dater supermodeller
At fotballspillere skal date supermodeller ser ut til å være opplest og vedtatt et eller annet sted. Det er også allment kjent at menn foretrekker kvinner med timeglassfigur (med mindre dette er enda en ting kokt i hop av velmenende psykologer for å øke vi gjennomsnittlige jenters selvbilde nok et lite hakk), og da faller selvsagt de lange sylfidene langt utenfor. Man må da konkludere med en av følgende tre ting:
1)Fotballspillerne velger faktisk modellpartnerne sine for personlighetene deres og ikke utseendet
2)Fotballspillerne er egentlig ikke forelsket i disse kvinnene, de tror bare samfunnet forventer at de skal date dem
3)Modellene er de eneste kvinnene spillerne faktisk har tilgjengelig
Alle tre konklusjonene kan forsåvidt være riktige. Hvorfor skulle for eksempel menn som tilfeldigvis spiller fotball ha andre kriterium for valg av partner enn andre menn? Kall meg naiv, men jeg tror ikke menn flest velger kjærestene sine bare ut fra hvordan de ser ut. Så man får vel tro at disse modell-WAGsene faktisk har noe mellom ørene og ikke er de personlighetsløse, uintelligente vesnene de (av og til) gir uttrykk for å være (i enkelte tilfeller tror jeg kvinnene faktisk er personlighetsløse og uintelligente, men de tilfellene skal jeg ikke henge ut her og nå). Vi kan altså slå fast at konklusjon 1 i mange av disse parforholdene kan vise seg å stemme.
Når det gjelder konklusjon 2, støttes denne av enkelte spilleres hyppige utskiftning av modellpartner. Kanskje er stakkaren på desperat jakt etter noe varmt og ekte han ikke finner (sannsynligvis fordi han leter på helt feil sted), men i en del tilfeller skal vi ikke se bortfra at begrepet trofé-kone kommer til sin rett. Supermodeller er blant verdens mest ettertraktede kvinner (på samme måte som fotballspillere er blant verdens mest ettertraktede menn, nærmest uavhenig av om de lever opp til definisjonen av drømmemannen eller ikke), så med en sånn ved sin side vil man så absolutt skinne ytterligere. Kanskje må den aktuelle spilleren opprettholde en bestemt profil og leve opp til et image. Selv fotballspillere som oser homoseksualitet (og igjen skal jeg ikke henge ut noen) kommer trekkende med en het modell i ny og ne, og jeg er fristet til å tro at det bare er for å holde homoryktene på avstand.
De rike og berømte lever veldig lukkede liv og på de hippe stedene der de vanker (kanskje fordi de tror de er nødt til å vanke der) møter de bare hverandre. Dermed kan vi også slå fast at konklusjon 3 stemmer i hvert fall i noen av tilfellene, muligens i samhandling med konklusjon 1 eller 2.
Personlig tror jeg at velger å holde en knapp på konklusjon 1 (og kanskje konklusjon 3) av den enkle grunn at den gir meg en fair sjanse. Det er med andre ord bare én grunn til at jeg i skrivende stund ikke dater en fotballstjerne: Han har ikke møtt meg og opplevd min vinnende personlighet ennå.
1)Fotballspillerne velger faktisk modellpartnerne sine for personlighetene deres og ikke utseendet
2)Fotballspillerne er egentlig ikke forelsket i disse kvinnene, de tror bare samfunnet forventer at de skal date dem
3)Modellene er de eneste kvinnene spillerne faktisk har tilgjengelig
Alle tre konklusjonene kan forsåvidt være riktige. Hvorfor skulle for eksempel menn som tilfeldigvis spiller fotball ha andre kriterium for valg av partner enn andre menn? Kall meg naiv, men jeg tror ikke menn flest velger kjærestene sine bare ut fra hvordan de ser ut. Så man får vel tro at disse modell-WAGsene faktisk har noe mellom ørene og ikke er de personlighetsløse, uintelligente vesnene de (av og til) gir uttrykk for å være (i enkelte tilfeller tror jeg kvinnene faktisk er personlighetsløse og uintelligente, men de tilfellene skal jeg ikke henge ut her og nå). Vi kan altså slå fast at konklusjon 1 i mange av disse parforholdene kan vise seg å stemme.
Når det gjelder konklusjon 2, støttes denne av enkelte spilleres hyppige utskiftning av modellpartner. Kanskje er stakkaren på desperat jakt etter noe varmt og ekte han ikke finner (sannsynligvis fordi han leter på helt feil sted), men i en del tilfeller skal vi ikke se bortfra at begrepet trofé-kone kommer til sin rett. Supermodeller er blant verdens mest ettertraktede kvinner (på samme måte som fotballspillere er blant verdens mest ettertraktede menn, nærmest uavhenig av om de lever opp til definisjonen av drømmemannen eller ikke), så med en sånn ved sin side vil man så absolutt skinne ytterligere. Kanskje må den aktuelle spilleren opprettholde en bestemt profil og leve opp til et image. Selv fotballspillere som oser homoseksualitet (og igjen skal jeg ikke henge ut noen) kommer trekkende med en het modell i ny og ne, og jeg er fristet til å tro at det bare er for å holde homoryktene på avstand.
De rike og berømte lever veldig lukkede liv og på de hippe stedene der de vanker (kanskje fordi de tror de er nødt til å vanke der) møter de bare hverandre. Dermed kan vi også slå fast at konklusjon 3 stemmer i hvert fall i noen av tilfellene, muligens i samhandling med konklusjon 1 eller 2.
Personlig tror jeg at velger å holde en knapp på konklusjon 1 (og kanskje konklusjon 3) av den enkle grunn at den gir meg en fair sjanse. Det er med andre ord bare én grunn til at jeg i skrivende stund ikke dater en fotballstjerne: Han har ikke møtt meg og opplevd min vinnende personlighet ennå.
tirsdag 24. juni 2008
Mammas kule presang fra Praha
mandag 23. juni 2008
Nå står framtida klar for meg ;-)
Apropos min sivile status. Jeg er den evig single jenta i vennegjengen. Det har jeg alltid vært. 98 prosent av tida trives jeg også med det, så dere velmenende venner der ute: Dere trenger ikke være bekymra for meg :-)
Men jeg må innrømme at jeg innimellom tenker på litt ekstra over det. På dette faktum at jeg stadig er singel, altså. "It's lonely to be free," som ABBA synger. ("But I'm not a man's toy - I'll never be!" ;-)) Og i natt drømte jeg at jeg gikk til en spåmann og spurte ham om jeg noensinne kom til å bli gift. Han så på meg og plutselig utbrøt han: "Det er for tidlig! Du skal ha en enkemann, du."
Så jeg velger å tolke denne drømmen til at jeg skal ha en "brukt" mann når tida kommer. En gang seint i 30-åra når alle barndomsvennene mine er nyskilte (eller statistisk sett halvparten av dem), DA skal jeg gifte meg ;-)
Arrester meg om jeg tar feil.
Men jeg må innrømme at jeg innimellom tenker på litt ekstra over det. På dette faktum at jeg stadig er singel, altså. "It's lonely to be free," som ABBA synger. ("But I'm not a man's toy - I'll never be!" ;-)) Og i natt drømte jeg at jeg gikk til en spåmann og spurte ham om jeg noensinne kom til å bli gift. Han så på meg og plutselig utbrøt han: "Det er for tidlig! Du skal ha en enkemann, du."
Så jeg velger å tolke denne drømmen til at jeg skal ha en "brukt" mann når tida kommer. En gang seint i 30-åra når alle barndomsvennene mine er nyskilte (eller statistisk sett halvparten av dem), DA skal jeg gifte meg ;-)
Arrester meg om jeg tar feil.
onsdag 18. juni 2008
Dikt IV

Beviset på at jeg kan lage svulstige og, akk, så romantiske sangtekster :-)
Fra "Den Røde Falken".
SANGEN OM ADAN OTSCHAKOW
Glitrende som stjernene
og blåere enn blå;
slik er de vakre øynene
til Adan Otschakow.
Hver falkekvinne vet hvor hardt
hjertet hennes slår
når sommerbrisen leker med
Adans mørke hår.
Falken som ser langt og vidt
har ei hans like sett.
Så sterk, så staut; et ansikt som
Den Høyestes portrett.
Selv de vakre feer som
har skogen som sitt hjem
vet at Adan Otschakow
er vakrere enn dem.
Hver kvinne som har hørt hans sang
og sett hans ville dans,
drømmer om hans myke favn
og ønsker hun var hans.
Men inn i Adans dypeste
der slipper ingen inn.
For selv om han er god mot deg,
så flyktig er hans sinn.
Han holder deg, han kysser deg,
han kaller deg sin skatt.
Når dagen gryr er alt du har
et minne om en natt.
Men, søster, om du stadig vil:
Du lider ingen last.
Men husk at Adan Otschakow
kan aldri tjores fast.
For fuglen som er satt i bur
den synger aldri mer.
Så vi lar Adan danse nå
og sitter her og ser.
Abonner på:
Innlegg (Atom)

